Vožnja biciklom je sjajna, ali vožnja uzbrdo baš i nije. Odlazak na posao biciklom je zabavno, dobro za okolinu i za vaše zdravlje, ali ni vi ni vaše kolege neće biti oduševljeni ako dolazite oznojeni na posao. Na sreću, postoji rešenje. Električni bicikli nude sve pogodnosti tradicionalnih bicikala, u smislu ekonomičnosti, i poboljšanja kondicije, i još neke dodatne presnosti kao što je lako savladavanje uzbrdica, manje opterećenja na kolenima i zglobovima, što je velika pogondost za ljude svih godina i fizičkih sposobnosti.

Električni bicikl (poznat i kao e-bike, pedelec…) je bicikl kao i svaki drugi, samo što je opremljen baterijom i motorom koji vam pomaže dok okrećete pedale i čini uspone lakšim, a možete i u potpunosti preći na električni pogon u uživati u vožnji. Najbolji električni bicikli, uz električne skutere, potpuno menjaju koncept ličnih prevoznih sredstava. Ne samo da je vožnja elektrinog bicikla jednostavna, već je moguće značajno povećati razdaljinu koju možete preći uz minimano ulaganje.

Top 5 električnih bicikala

magnum metro 500w hybrid bike addmotor hithot electric bike ride1up 500 city Addmotor Motan-M-150 onway beach bike x-treme electric bikes catalina beach cruiser
Ime Magnum Metro AddMotor HITHOT Ride1Up 500 Series City AddmotorMotan M-150 Onway Cruiser E-Bike X-Treme Catalina
Tip Hibridni Mountain bike Gradski bicikl Sklopivi Kruzer Kruzer
Snaga motora 500W 500W 500W 750W 500W 500W
Brzina 45 km/h 40 km/h 42 km/h 37 km/h 30 km/h 32 km/h
Maksimalan domet 100 km 100 km 80+ km 90 km 80 km 100 km
Baterija 48V/13 Ah 48V/10.4 Ah 48V/10.4 Ah 48V/10.4 Ah 36V/10.4 Ah 48V/10.4 Ah
Težina 25 kg 27 kg 24 kg 31 kg 33 kg 26 kg

Ovo je naš izbor najboljih električnih bicikala trenutno u ponudi, na osnovu više različitih faktora. Potrudili smo se da uključimo različite tipove bicikala koji imaju optimalnu kombinaciju snage, autonomije i cene, vodeći računa o različitim potrebama, različitih tipova vozača.

Magnum Metro Hybrid Bike

Metro je brend koji postoji još od 2010. i uvek se nalaze na listi najprodavanijih. To je uglavnom zbog toga što su njihovi proizvodi solidni, opremljeni svime što vam je neophodno i imaju odličan odnos cene i kvaliteta. Metro Hybrid je deo porodice urbanih bicikala i odlično je prilagođen za gradsku vožnju. Metro ima “hard tail” ram i 700c točkove sa Schwalbe Marathon gumama od 38mm, tako da ne morate brinuti za kvalitet guma. Baterija velikog kapaciteta, 624Wh, će vam omogućiti da pređete 32 -65 km, uz maksimalnu brzinu od 45 km/h uz elektronsku asistenciju ili 32km/h na isključivo električni pogon. Ovaj bicikl je prilagodljiv vašoj visini i udoban, podesiv je guvernal a tu su i amortizer u šipki sedišta i amortizer prednje viljuške. Sve u svemu, ovaj bicikl se veoma isplati jer poseduje zavidnu snagu i autonomiju u svojoj klasi.

Features:

  • Do 45km dometa
  • 48V 13Ah Samsung LiNMC Baterija
  • Moćni nemački Das-Kit 500W motor
  • LCD displej
  • Elektronski gas + 6 nivoa asistencije
  • Tektro hidraulične disk kočnice
  • 8-brzinski Shimano sistem
  • Amortizer prednje viljuške i amortizer sedišta
  • Podesiv guvernal
  • Kvalitetne Schwalbe gume
magnum metro hybrid electric bicycle

Addmotor HITHOT

Ako vam je potreban bicikl koji će vam pružiti potpun “mountain bike” doživljaj, ali budžet vam je limitiran, ovaj bicikl je sjajan izbor za vas. Sumnjamo da možete naći bicikl sa punom suspenzijom, sa svim dodacima za udobniju vožnju po manjoj ceni. Veliki točkovi i spušten upravljač pružaju vam više kontrole i lašu vožnju, a moćni motor bez četkica od 500W, koji snagu prenosi direktno na zadnji točak daće vam svu potrebnu snagu za savladavanje zahtevnih terena.

Karakteristike:

  • Do 70 km (uz okretanje pedala)
  • 48V 10.4 Ah Lithium-Ion baterija
  • Izbor između elektronske asistencije i  100% električnog pogona
  • 32 km/h uz PAS (elektronska asistencija pedaliranju)
  • TEKTRO 180mm prednja & 160mm zadnja aluminijumska disk kočnica
  • Shimano 7 brzina TX55
  • Kenda 27.5″ X 2.35 mountain bike gume sa krupnom šarom
  • LCD sa pozadinskim osvetljenjem koji pokazuje brzinu, mod vožnje i napunjenost baterije.
addmotor hithot

Ride1Up 500 Series CITY

Ride1Up bicikli serije 500 su odličnog kvaliteta, odlično opremljeni, po odličnoj ceni. Napravljeni su tako da odgovaraju potrebama onih koji svoje bicikle koriste svakodnevno za duže vožnje, a dobra geometrija rama omogućava udobnu vožnju i uspravan položaj sedenja. Blako povijeni korman u stilu cafe racer-a takođe pružaju veću udobnost tokom dužih vožnji. Možete da birate između dve opcije za aktiviranje gasa – ručica gasa ili dugme, a tu je takođe i 3 nivoa elektronske asistencije, ili čak 9 nivo ako izaberete dodatni LCD ekran umest fabričkog. Od ostale opreme tu je LED prednje svetlo, bateriju koja može da se skine uz pomoć ključa i čvrsta nožica. Takođe, moramo da pohvalimo sjaju podršku kupcima, jer su momci koji stoje iza ove kompanije zaista vole ono što rade, i veoma su motivisani da promene način na koji se krećemo i učine kvalitetna ekološka prevozna sredstva dostupna svima.

Karakteristike:

  • Bafang 48V 500W motor
  • Maksimalna brzina 42 km/h uz asistenciju i 32 km/h na 100% električni pogon
  • 48V/10.4AH Lithium baterija
  • 6061 aluminijumski ram
  • Tekro Aries Mehaničke disk kočnice 160mm
  • 7-brzinski Shimano sistem
  • 28″ x 1.75 Kenda gume
Ride1Up bicikl

Addmotor Motan M-150

Motan M-150 je jedan on najprodavanijih modela kompanije Addmotor. Sa električnim motorom od 750W koji se nalazi u zadnjem točku, dostiže brzinu od 40 km/h. Sa poboljšanom Panasonic litijum baterijom od 48V i 11.6Ah lako ćete savladati duge uspone, a uz prvi nivo asistencije trajaće vam 72 – 90km, u zavisnosti od terena. Ovaj bicikl se sklapa, a dizajniran je da odgovara vozačima visine 165 – 190cm, i težine do 135kg. Sklapa se i rasklapa veoma lako i brzo, tako da ga lako možete ubaciti u prtljažnik vašeg automobila Ovaj bicikl možete voziti i bez elektronske asistencije i pogona, baš kao i svaki drugi bicikl.

Karakteristike:

  • 48V, 11.6AH Panasonic litijumska baterija
  • 750W motor bez četkica u zadnjem točku
  • LCD ekran od 5”, osetljiv na osvetljenje, sa USB portom
  • Varijabilna kontrola brzine na ručici gasa
  • Shimano Pro Freewheel 7-brzinski sistem
  • 6061 aluminijumski sklopivi ram
  • TEKTRO SRAM BB5 160mm/160mm aluminijumske disk kočnice
  • Kenda 20” X 4.0” 60 TPI “fat bike” gume
AddMotor elektricna bicikla sa širokim giumama

Onway Beach Cruiser

Od svih kineskih brendova koji su se pojavili i nestali, Onway je još uvek tu. To znači da su prodali dovoljno bicikala koje su kupci testirali i isprobavali dovoljno da se tačno zna šta se može očekivati od ovog proizvođača. Pa, šta možete očekivati od Onway bicikala? Za početak, po veoma povoljnoj ceni dobićete sve što vam realno treba na električnom biciklu: višenamenske gume odgovarajuće za različite terene, LCD ekran, LED prednje svetlo, zadnja svetla, nožicu… Kvalitet delova i kvalitet izrade su iznad proseka, ali postoji par sitnica koje ćete morati da promenite, a sedište je prvo na toj listi. Podrška kupcima nije sjajna, ali ako se odlučite na kupovinu, dobićete zabavan bicikl, po odličnoj ceni, koji ćete moći sami da sklopite i vozite praktično odmah.

Karakteristike:

  • 36V, 10.4AH Samsung litijumska baterija
  • 500W 8FUN zadnji motor
  • LCD ekran, sa 5 nivoa elektronske asistencije
  • PAS i 100% električni pogon koji se kontroliše ručicom gasa
  • Do 80km dometa koristeći elektronsku asistenciju
  • SHIMANO 7 brzina
  • Lagani 26″ aluminijumski ram
OnWay električni bicikl

X-Treme Catalina Cruiser

X-Treme je poznati brend električnih bicikala i električnih skutera. U ponudi imaju odlične pristupačne električne bicikle, a jedan od njih je i Catalina Beach Cruiser. Ovaj kruzer pokreće motor snage 500W u zadnjem točku, a sa lakoćom savladava zahtevnije terene. Ram je 100% ručno izvareni aluminijum, sa spuštenom srednjom šipkom. Maksimalna brzina je oko 32 km/h, uz domet od oko 95km koristeći elektronsku asistenciju. Baterija je LiPo4 48V. Ovaj bicikl je jako zabavan za vožnju, a posebno zahvaljujući električnom motoru sa automatskim menjačem brzina. Motor ne pruža otpor, tako da ćete moći da ga sa lakoćom vozite i bez električnog pogona. Sedište je široko i udobno, sa duplim oprugama za udobnu vožnju. Uz bicikl ćete dobiti i korpu, tako da ćete moći da ga koriste za kupovinu.

Karakteristike:

  • 500W motor
  • 48 V LiPo4 baterija
  • Maksimalna brzina 32 km/h, domet do 95 km
  • King Meter LCD Smart PAS digitalni sistem sa ugrađenim USB portom
  • 100% ručno varen ram od lakog aluminijuma
  • Atlus Shimano sistem sa 9 brzina
  • Suntour 700C amortizer prednje viljuške
  • Kenda gume s a unutrašnjom gumom, veličine 26 x 2.10  inča
Catalina

Kako rade električni bicikli?

Električni bicikli koriste baterije kao izvor napajanja za tihi DC motor. Na većini električnih bicikala on je ugrađen u točak (prednji ili zadnji), a baterije su često postavljene na zadnji nosač ili integrisane sa ramom. Električni bicikli mogu da se voze baš kao i klasični bicikli, ali takođe mogu da se voze u potpunosti na električni pogon. Tu je i PAS, odnosno asistencija pedaliranja, koja uklučuje električni motor dok okrećete pedale i na taj način smanjuje snagu koju je potrebno da uložite kako biste pokrenuli bicikl.

Vodič za kupovinu električnog bicikla u 2019.

Samo u poslednjih nekoliko godina, prodaja električnih bicikala je drastično porasla, i desetine proizvođača se uključilo u trku za tržište sa novim dizajnima i rešenjima za e-bicikl. Kad već ima toliko različitih opcija, kako izabrati pravi bicikl koji će u potpunosti odgovarati vašim potrebama?

Pre nego što krenete u kupovinu novog električnog bicikla, prvo što treba da se zapitate je kako ćete koristiti bicikl. Koliko km planirate da prelazite? Na kakvom terenu ćete voziti? Koliki nivo asistencije vam je potreban? Da li želite da okrećete pedale ili biste vožnju potpuno prepustili motoru? Da li će vam bicikl koristiti svakodnevno, npr. da idete njime na posao, ili vam je potreban za rekreaciju. Koliko brzo želite da idete?

Nakon što utvrdite koji je vaš stil vožnje i na koje načine ćete koristiti električni bicikl, treba da se informišete o različitim modelima i njihovim prednostima i manama. Evo kratkog pregleda nekih od izbora koje ćete morati da napravite pri kupovini:

Gotov električni bicikl ili set za transformaciju klasičnog bicikla?

Postoje dva različita načina da dođete do električnog bicikla: da kupite fabrički bicikl koji je već sklopljen ili da pretvorite svoj klasični bicikl u električni uz pomoć nekog od setova za konverziju. Fabrički bicikli mogu biti različitih tipova, konfiguracija, a razlikuju se i po nameni. Većina njih je napravljena da odgovara zakonskim i bezbednosnim propisima. Možete da birate između različitih sklopova baterije i motora, kao i između različitih tipova bicikala: gradski bicikl, drumski, mountain bike ili kruzer. Prednost ovih bicikala je i u tome što su žice obično sakrivene, a elektronika zaštićena. Ako niste vični majstorisanju, ne brinite. pored toliko dostupnih modela, sigurno ćete pronaći onaj koji vam odgovara.

Setovi za konverziju se prodaju posebno i instaliraju se na tradicionalnim, da ne kažemo običnim, biciklama. Teže se postavljaju, teže ih je sakritii zahtevaju od vas da posedujete određeni nivo znanja o tome kako se sklapa i servisira bicikl. Prednost ovakvih kitova je što skoro svaki deo možete  izabrati, a možete i unepređivati komponente po potrebi. Korišćenjem setova za konverziju, možete da dobijete tačno onakve performanse kakve želite. Odličan su izbor za bicikliste za koje nema mnogo opcija, kao što su vrlo visoki vozači ili oni sa većom telesnom težinom. Takođe su dobar izbor za one kojima odgovara specifični tip bicikla, ili bi želeli da idu brže nego što je to moguće sa standardnim fabričkim modelima. Ako već posedujete bicikl, njegova transformacija u električni uz pomoć kompleta će vas koštati manje nego da kupite gotov bicikl sličnih karakteristika.

Pedego gradski električni bicikl

Pedego Classic City Commuter je veoma dobro opremljen. On ima sve što vam treba na električnom biciklu, uključujući prednje svetlo, adnje svetlo i LCD ekran.

Električna asistencija ili 100% električni pogon

Onway bicikla ya sve terene

Onway 750W 7-brzinski ‘fat tire’ električni bicikl je dizajniran za vožnju po pesku, zemlji, pa čak i snegu. Savršen za avanturiste.

Kada okrećete pedale, senzor prepoznaje vaš pokret i brzinu kojom pedalirate i šalje signal kontroleru. Kontroler pokreće motor na osnovu nivoa asistencije koja mu zadaje kompjuter. Sve je automatizovano i vaše je samo da se popnete i krenete. Neki bicikli imaju više podešavanja, dok drugi imaju samo jedan nivo asistencije. U zavisnosti od podešavanja električni motor vam može pomoći malo, ili mnogo.

Kod 100% električnim pogonom, s druge strane, ne treba da okrećete pedale. Samo okrenite ručicu gasa, kao kod motorcikla, ili pritisnite dugme koje služi za aktivaciju motora i krenite.

Neki električni bicikli imaju samo PAS, neki samo full električni pogon, ali većina ima oba. Prema zakona u EU, na biciklističkim stazama dozvoljeni su samo ‘pedelec’ bicikli, odnosno oni koji zahtevaju od vozača da okreće pedale, i to sa motorom maksimalne snage 250W. Električni bicikli koji se mogu voziti bez pedaliranja,  koji su bez limita brzine ili nominalnom snagom premašuju 250W podležu drugačijem skupu zakona i saobraćajnih propisa.

Tipovi motora

Motori za električne bicikle mogu biti s četkicama ili bez četkica (brushless). Po standardu industrije motori električnog bicikla su bez četkica, jer su uglavnom tiši, manji i lakši.

Osovinski (ili hub) motor je bo prvi pogonski sistem za bicikle koji je patentiran, ali ovaj tip motora je i danas popularan. Umesto pokušaja ugradnje motora u pogonski sistem bicikla, hub motori ostaju potpuno odvojeni. Ovakav motor obično je smešten na sredini točka, a kada se motor isključi, on funkcioniše poput
tradicionalne glave točka (povezuje obod na osovinu). Redovno održavanje je još uvek potrebno (ali skoro zanemarljivo), a negativne strane su dodatna težina točka i i to što su potrebne žice  za električnu energiju. To znači da je za pokretanje točka, ali i u celokupni popravak oštećenih delova potrebno uložiti više napora. Prilikom većih opterećenja na točku može doći do pucanja žbica, zato je bitno da točak bude prilagođen naporima vožnje na električni pogon.

Ancheer Power Plus - pristupačna bicikla za sve terene

Ancheer Power Plus brdski bicikl
sa električnih motorom bez četkica, snage 250W

Elektro pogon u prednjem ili zadnjem točku

Postoje dve različite konfiguracije hub motora – u prednjem ili zadnjem točku.

Motori u prednjem točku se viđaju i na fabričkim biciklama, a vrlo su popularna opcija kod prepravljanja klasičnih bicikala. Ovo je najlakši naćin da pretvorite svoj bicikl u električni, jer ne morate brinuti o lancu, lančanicima i menjaču. A pošto setovi za prepravku bicikle uglavnom podrazumevaju da baterija bude montirana pozadi, motorom sa prednje strane se postiže izbalansirana težina, zbog čega je bicikl lakši za upravljanje. Jedini nedostatak je što se u pojedinim slučajevima može desiti da prednja viljuška pukne zbog točka sa motorom, ali to je retkost, posebno kod gotovih električnih bicikala.

Motori instalirani u zadnjem točku se češće viđaju kod fabričkih konfiguracija. U zadnji točak moguće je ugraditi i jače motore i najčešće se ugrađuju u kvalitetnije  električne bicikle. Pouzdaniji su u vožnji i podnose veća opterećenja od prednjih motora.

Prednja i zadnja montaža elektro motora na bicikli

Motor na sredini

Motor montiran na sredini znači da  se ne nalazi u glavi točka, već se montira na sredini rama, blizu dna nosača i pokreće lanac napred umesto točka. Prednji i zadnji točkovi u ovakvom sistemu mogu funkcionisati bolje u poređenju sa sistemima sa osovinskim motorima, jer je njihova masa manja, a težište bicikla se nalazi na ramu. Takozvani mid-drive motori su najbolji za duge i strme putanje, a mogu da posluže i za postizanje većih brzina na ravnom, ali zahtevaju češće menjanje zupčanika.  Ovakav sistem omogućava bolje iskorišćenje već postojećeg sistema brzina na biciklu, i zbog toga je najbolja opcija za električni brdski bicikl.

Vrste baterija za e-bicikle

Izbor baterije je veoma važan kod električnog bicikla. Ona u značajnoj meri određuje težinu, domet i cenu. Zbog toga je jako važno razumeti različite vrste baterije koje postoje.

  • Litijumske Baterije na bazi litijuma mogu biti litijum-jonske (Li-Ion), litijum polimer(LiPo) i litijum-gvožđe-fosfat (LiFePO4). Litijum baterije su trenutno najkvalitetnije baterije na tržištu. Iako su inicijalno skuplje, one su najlakše i imaju najduži životni vek. Litijum-jonske i litijum polimer baterije, iako skuplje, imaju najveću specifičnu snagu i relativno nisko samopražnjenje. LiFePo4 su po ceni iste kao i Li-Ion i LiPo baterije, imaju znatno manju specifičnu snagu ali i niže samopražnjenje, zbog čega mogu zadržati svoju energiju duži vremenski period.
  • Nikal Metal Hidrid (NiMH) – NiMH su baterije osrednjeg kvaliteta i nisu baš česte u upotrebi. One su lakše i imaju duži životni vek od jeftinijih SLA baterija. U većini slučajeva, električne bicikle se ne prave sa NiMH baterijama, i one se mogu naći jedino u setovima za konverziju klasičnih bicikala.
  • Baterije na bazi olova i kiseline (SLA) – Svi dobro poznajemo ovu vrstu akumulatorskih baterija. Iako su najjeftinije, imaju ubedljivo najkraći životni vek, a i veoma su teške u poređenju sa ostalim baterijama. Ovo je tehnologija koja će u budućnosti biti potpuno napuštena i jedino što ih održava u životu je visoka cena litijumskih baterija.

Baterija na električnim biciklama su obično 24V, 36V ili 48V. Veća voltaža generalno znači veća maksimalna brzina, ali to ne mora uvek biti slučaj, jer ovo zavisi od čelog sklopa motora i pogonskog sistema. Ono o čemu je jako važno voditi računa je kapacitet baterije. On se izražava u Ah ili Wh. Veći kapacitet baterije obično znači i veći maksimalni domet.

Punjenje: Vreme punjenja baterije razlikuje se u zavisnosti od proizvođača, modela i vrste baterije. Kvalitetnije baterije se pune brže, a kod litijumskih baterija veoma je važno voditi računa o tome da koristite adekvatan punjač.

Cena

Cene električnih bicikala se kreću od nekoliko stotina do nekoliko hiljada evra, zato je važno da odredite šta vam je važno kod električne bicikle, kao i koliko ste to spremni da platite. Baterija je obično igra najveću ulogu u ceni, što je jača baterija, duže traje, pruža veću autonomiju, ali je i skuplja. Međutim, ako znate da ćete uglavnom koristiti 100% električni pogon, isplati se da platite malo više za bateriju većeg kapaciteta. Motor je sledeća stavka na listi najskupljih komponenti. Elektromotori renomiranih brendova kao što je Bosch su skuplji, dok se u jeftine bicikle ugrađuju motori iz Kine, koji su često lošeg kvaliteta. Naravno postoje i izuzeci pa se na tržištu mogu naći i motori koji su solidnog kvaliteta, a jeftini, kao što su oni kineske kompanije Bafang. Komponente koje nisu vezane za elektroniku su iste kao na tradicionalnim biciklima. Kvalitetni delovi su inicijalno skuplji, ali to se isplati na duže staze ne samo zbog lepše i udobnije vožnje, već i zbog toga što će potreba za servisiranjem biti manja. Što se tiče rama, važno je da on bude kvalitetan, lagan, ali spreman da izdrži sva opterećenja koja podrazumeva vožnja na električni pogon.

Zaključak: Ako želite kvalitetni električni bicikl, koji će vam potrajati i neće morati da se popravlja često, morate biti spremni da potrošite najmanje 1500 evra. Ako želite da potrošite manje para, to već zahteva pažljivo planiranje i vaganje šta vam je zaiste važno, a gde ste spremni da napravite kompromis.

Kupovina električnog bicikla

Na internetu možete naći pregršt različitih informacija o električnim biciklima. Mi smo se potrudili da ono što je najvažnije sažmemo u ovaj članak, kako bismo vam pomogli da se upoznate sa svetom e-biciklizma. Nadamo se smo uspeli da vam olakšamo izbor pravog bicikla za vas, mada je ultimativni test uvek da isprobate željeni bicikl u stvarnom životu i proverite da li vam odgovara. Tokom testiranja ćete videti tačno da li iskustvo odgovara vašim očekivanjima

Dakle, kada se radi o pronalažanju najboljeg električnog bicikla, testiranje je najbolje što možete da uradite pre nego što kupite. Osim testiranja, najbolje što možete da uradite je da se naoružate gomilom informacija iz pouzdanih izvora, raspitate se za iskustva onih koji voze električne bickile i pitate sve što vas zanima.