Electric motorized scooters for adults - from stand-on through foldable scooter to electric moped

Do skoro su se pod “električnim trotinetom” podrazumevale dečije igračke ili neki futuristički koncept iz crowdfunding kampanje.  Ali ti dani su iza nas, i elektricni trotineti su postali sasvim prihvaćen način prevoza u urbanim sredinama, čak i za odrasle.

Šta je tajna popularnosti električnih trotineta? Osim što su zabavni i jednostavni za vožnju, oni su i dobri za okolinu. U gradovima su se pokazali kao sjajna alternativa kolima, jer su jeftiniji, praktičniji, a pritom nisu zagađivači. Čak i ako niste ljubitelj malih skutera i trotineta, morate priznati da je na njima moguće stići svuda brzo, pa i u vreme najveće gužve u saobraćaju, dok biste u kolima proveli sate zaglavljeni.

Šta su električni trotineti i električni skuteri?

Električni skuter je vozilo na dva (ili tri) točka sa pogonom na električni motor koji napaja punjiva baterija. Baterija se puni lako, tako što se uključi u običnu utičnicu u vašoj kući ili na poslu. Obično se kreću brzinom od 8 do 40 km/h, a ima i modela koji su sposobni da idu i brže, čak do neverovatnih 100km/h. Njihova autonomija kretanja, odnosno maksimalna razdaljina koju mogu preći sa punom baterijom, je do 40km. Ovo naravno zavisi od mnogih faktora kao što su težina vozača, uslovi vožnje, pritisak u gumama u slučaju da su pneumatske, teren po kojem se vozi i sl. Kontrole gasa i kočnice se obično nalaze na guvernalu. Električni trotineti su obično jednostavni po svom dizajnu, i nije potrebno posedovati posebnu dozvolu za upravljanje njima.

Ono što električne skutere za odrasle razlikuje od drugih vozila na električni pogon je raznovrsnost modela – električni skuter može biti i običan električni trotinet sa malim elektro-motorom unutar točka, može biti ozbiljan dvotočkaš koji se po izgledu ne razlikuje od onih sa pogonom na benzin, a može biti i potpuno inovativan način prevoza dizajniran od strane neke startup kompanije. Kako tehnologija napreduje, a potreba za praktičnim i ekološkim prevozom raste, možemo videti sve više različitih električnih skutera prilagođenih različitim tipovima vozača.

Top 7 električnih trotineta za odrasle

Xiaomi M365 Mi Electric Scooter Easy Fold-n-Carry Design glion dolly gotrax gxl folding scooter segway ninebot es2 folding scooter EcoSmart Metro by Razor Scooters dualtron ultra powerful electric scooter
Ime Xiaomi M365 Mi Glion Dolly GOTRAX GXL Ninebot Segway ES2 Razor Eco Smart Metro
UberScoot 1600W
Dualtron Ultra
Snaga motora 250W 250W 250W 250W 500W 1600W 5400W
Maksimalna brzina 25 km/h 24 km/h 25 km/h 25 km/h 32 km/h 45 km/h 80 km/h
Autonomija 30 km 16 km 20 km 25 km 25-30 km 20 km 110 km
Nosivost 100 kg 110 kg 100 kg 100 kg 100 kg 120 kg 120 kg
Ocena 4.5 4.5 4.7 4.4 4.0 4.4 4.8

Ne postoji način da se utvrdi koji je apsolutno najbolji električni skuter za odrasle, jer se izbor svodi na to šta najbolje odgovara onom ko bira. Da bi vam olakšali da odlučite šta je pravi izbor za vas, podelili smo skutere u dve kategorije: električni trotineti i električni skuteri sa sedištem (mada postoje i električni trotineti koji imaju sedište kao dodatnu opciju.) Neki od električnih trotineta se sklapaju, tako da ih je lako ubaciti u prtljažnik kola ili ih uneti u javni prevoz.

Električni trotineti za odrasle

Na tržištu ima dosta malih, lakih električnih trotineta, nalik onima koje voze deca.  Ne dajte da vas izgled zavara, jer su ova mala vozila dokazala da su i više nego praktično rešenje za gradski saobraćaj i vrlo ekonomično prevozno sredstvo za odrasle. Ponuda malih električnih skutera je eksplodirala u poslednjih nekoliko godina, a mi smo za vas odabrali najpopularnije i najbolje iz mnoštva različitih brendova i modela.

Xiaomi Mi 365

Xiaomi m365

Xiaomi skuter je brzo postao izbor mnogih koji putuju njime na posao zahvaljujući svom jednostavnom i praktičnom dizajnu i pouzdanosti. M365 pokreće motor od 250W koji se nalazi u prednjem točku, sa maksimalnom snagom od 500W, što je dovoljno da dostignete maksimalnu brzinu od 25 km/h i popnete se uz manja uzvišenja. Ovaj trotinet deluje veoma čvrsto i bezbedno, i sigurno ćete uživati u vožnji, bilo da putujete na posao ili se malo provozate po lepom vremenu. Pročitaj ceo post o Xiaomi skuteru…

Gotrax GXL

ultimate commuter scooter

Ono što vam prvo privuče pažnju kod Gotrax GXL je njegov minimalistički dizajn, bez žica koje svuda vire.  Ovaj trotinet ima kočnice i na prednjem i na zadnjem točku, što je veoma retko za skutere koji se prodaju po sličnoj ceni. Nema amortizera, ali pneumatske gume od 8.5 inča donekle ublažavaju vožnju preko neravnina na putu. Ovo je odličan skuter za gradsku vožnju jer je lagan i lako je njime upravljati i po trotoaru. Sa motorom snage 250W u prednjem točku skuter postiže maksimalnu brzinu od 24 km/h, a Litijumska baterija od 36V omogućava da pređete do 20 km za jedno punjenje.

Glion Dolly

Glion Dolly

Glion Dolly je jedan od nalakših električnih trotineta, a kada se sklopi, zauzima vrlo malo mesta. Ima i male točkiće koji omogućavaju da ga vučete za sobom kao kofer kada je sklopljen. Za razliku od glomaznijih trotineta koji i nisu idealni za unošenje u javni prevoz, Glion je mali i sklapa se i rasklapa za par sekundi, što ga čini vrlo praktičnim. Odlikuje ga veoma elegantan dizajn, tako da ga možete voziti čak i u odelu i da izgledate pristojno, a ne kao da ste ukrali detetovu igračku.

Dualtron Ultra V2 – Premijum Klasa E-Trotineta

“Električni trotinet” je prilični širok pojam. On se odnosi i na male motorizovane dvotočkaše kao Xiaomi ili Gotrax GXL, ali i zveri na električni pogon sa dva motora, hidrauličnim kočnicama na oba točka, koje mogu da dostignu brzinu do 80 km/h, kao što je Dualtron Ultra

dualtron ultra scooter srbija

Po svojim performansama Dualtron Ultra v2 je jedan od najboljih e-trotineta koji su danas dostupni. Ova mašina dostriže brzinu do 80km/h i savladava strme uspone zahvaljujući masivnim motorima u oba točka kombinovane snage od 5.4 kW. LG baterija od 60V i 32Ah pruža autonomiju do 100km, naravno ne ako stalno vozite maksimalnom brzinom sa pogonom na oba točka. Off road tubeless gume od 11” širine 3,7” obezbediće siguran prolaz bez obzira na teren i uslove na putu. Patentirani sistem gumenog vešanja nudi mogućnost podešavanja po vašim potrebama. Odgovarajuča nega učiniće da životni vek ovog električnog trotineta ne bude kraći od 10 god, odnosno 100.000 km. A više informacija o ovom i drugim Dualtron električnim trotinetima, pogledajte ovaj post.

U odnosu na prethodna tri trotineta koje smo opisali, Dualtron Ultra je potpuno druga kategorija. Porediti Xiaomi M365 i Dualtron je kao da poredite Reno Clio i Mercedes G klasu. Čim siđete sa savršeno ravnog asfalta i stisnete gas, razlika je očigledna.

Bez toga da ulazimo u debatu da li je ovaj električni trotinet preskup, i šta se sve može kupiti za cenu jednog Dualtron Ultra, želimo da istaknemo da se trotineti ovog proizvođača prodaju u preko 30 zemalja širom sveta, i da je brend Dualtron uvek među liderima kad su u pitanju premijum i off-road električni trotineti. To je ono što pravi poznavaoci cene.

Električni skuteri sa sedištem

Za one koje više vole da sede dok voze, evo predloga za neke od najboljih električnih skutera sa sedištem. Pored udobne vožnje ovi skuteri se odlikuju i sjajnim performansama.

EcoSmart Metro Elektricni skuter

Razor EcoSmart Metro

Za Razor može slobodno da se kaže da su upravo oni zaslužni za globalnu popularnost trotineta kao prevoznog sredstva, a ne samo igračke za decu. Od 2003. i njihovog prvog trotineta na električni pogon, ostali su poznati po inovativnom dizajnu i tehnologiji svojih proizvoda. Baš takav, inovativan i jedinstven, je EcoSmart Metro električni skuter. Sa platformom og bambusa i belom ramom klasičnog dizajna, ovaj skuterčić više nalikuje starinskoj bicikli nego futurističkom prevoznom sredstvu. Ali ne dajte da vas izgled zavara – ovaj skuter poseduje sasvim pristojnu snagu, zahvaljujući moćnom ali tihom motoru od 5ooW. Dostiže brzinu od 32 km/h, a maksimalan domet za jedno punjenje je 30 km. Nosivost prema specifikaciji je 100kg, ali se na njemu svakako mogu voziti i teži vozači, mada oni ne mogu očekivati maksimalan učinak. Razor EcoSmart ima pneumatske gume na točkovima od 16 inča, disk kočnicu na zadnjem točku, podesivi guvernal i sedište. U odnosu na neke druge modele, ovaj skuter je pristupačan, ali to znači i da ćete morati da se pomirite sa nekim nedostacima, kao što je obična SLA baterija umesto litijumske.

UberScoot 1600W

UberScoot skuter, sa motorom snage 1600W i baterije od 48V je dizajniran za one kojima treba udoban skuter koji može da savlada malo zahtevniji teren. Ovaj skuter/trotinet sa sedištem ima odličnu autonomiju u odnosu na skutere sa sličnom cenom. Unapređena verzija sa litijumskim baterijama umesto klasičnim može da pređe i do 35 km. Sedište može da se skine, a skuter se sklapa, tako da će vam biti lakše da ga transportujete kolima ili da ga uskladišite. Nosivost ovog skutera je čak 120kg, a pneumatici od 10″ sa krupnom šarom će ublažiti vožnju preko neravnog terena.

1000W 36V UberScoot skuter
Vespa Elettrica

Vespa Elettrica

Nisu samo startup kompanije one koje se uključuju u trku za elektrifikaciju urbanog prevoza. Svetski poznati proizvođač Piaggio od prošle godine ima u ponudi popuno električnu verziju svoje ikone – legendarne Vespe. Prepoznatljivi retro dizajn je tu, ali je tehnologija potpuno savremena. Vespa Elettrica je opremljena motorom maksimalne snage od 4kW, tako da se po snazi može meriti sa tradicionalnim skuterima od 50cc, mada proizvođač tvrdi da je po performansama električni motor superiorniji. Sa punim baterijama električna Vespa može preći do 100km, a potrebno je 4 sata da bi se baterija potpuno napunila (0-100%) Vozač može da bira izmađu dva moda vožnje: ECO, u kome je brzina ograničena na maksimalnih 30 km/h, i POWER u kome je maksimalna brzina oko 45 km/h, a tu je čak i rikverc. Dugo najavljivana električna verzija Vespe serijski se proizvodi u fabrici Pontedera (Pisa) u Italiji, a to je ista ona fabrika iz koje je davne 1946. godine izašla i prva Vespa .

O čemu treba voditi računa kada kupujete električni trotinet

Najvažniji faktor koji bi trebalo da presudi da li ćete kupiti određeni električni trotiner je koliko odgovara vašim potrebama. Da li uživate da klizite niz ulice stojeći na trotinetu ili preferirate da sedite. Takođe, vaše prevozno sredstvo mora odgovarati vašoj ruti. Takođe bitno pitanje je i da li je potrebno da trotinet bude lako prenosiv tako da možete da ga sklopite i ponesete sa sobom na posao ili ubacite u prtljažnik. Da li ste, ipak, spremni da se odreknete prenosivosti u korist brzine i superiornih performansi? Ovo su glavni faktori o kojima treba voditi računa pri kupovini električnog trotineta:

Način vožnje

Kao što smo već pomenuli, postoji spektar različitih dizajna električnih skutera. Ono što im je svima zajedno je ravna platforma na koju vozač postavlja obe noge. Sve ostalo je promenjlivo u zavisnosti od potreba vozača. Ako vam je potrebno nešto lako, što se može lako sklopiti, ostaviti ispod stola ili poneti sa sobom u autobus ili tramvaj, neki od lakih, sklopivih električnih trotineta je pravi izbor. Ako vam je potreban čvršći i stabilniji skuter koji može da postigne veću brzinu, prelazi preko različitog terena i ponese veći težinu, za vas je neki od većih električnih trotineta, opremljenih amortizerima, moćnijim motorima i boljim gumama. Ovakvi trotineti često imaju i neke preko potrebne dodatke kao što su farovi, sirena i odlične kočnice. Neki od njih imaju i mogućnost dodavanja sedišta. Na kraju, tu su i električni mopedi i skuteri koji izgledaju baš onako kao smo navikli – plastični oklop, sedište, ručice za gas, poluge za kočnice. Oni nisu ni mali ni sklopivi, ali su svakako najudobniji.

Težina vozača i nosivost

Ovo je faktor od koga performansa električnog skutera zavisi u velikoj meri. Minimalno električni trotineti imaju nosivost od oko 70 kg i oni su uglavnom više namenjeni deci. Ako je vaša težina oko 80-100 kg ima dosta trotineta i skutera namenjenih vama. Neki od jačih skutera mogu da ponesu i do 140 kg, ali i njihova cena je “jača.”

Brzina i autonomija (domet)

Uporedite razdaljinu koju bi bilo potrebno da pređete između dva punjenja sa naznačenom autonomijom u specifikaciji proizvođača. Imajte u vidu da ima dosta faktora koji utiču na ovu brojku: vaša težina, uzvišenja na putu, čak i spoljna temperatura. Brojka koju navode proizvođači je često dobijena testiranjem u idealnim uslovima, tako da je uzmite sa rezervom i samo kao optimističnu procenu.

Brzina nije problem za električne skutere, i uglavnom je ograničena zakonskim propisima. Električni trotineti se najčešće voze na biciklističkim stazama, i, u nedostatku istih, na trotoarima, ali pojedini modeli su dovoljno brzi da se mogu voziti i na ulici. U svakom slučaju maksimalna brzina ne bi trebalo da bude presudan faktor, jer je i 25 km/h na malom električnom trotinetu i više nego dovoljno.

Baterija i punjenje

Većina električnih trotineta i skutera napajaju se punjivim litijumskim baterijama, vrlo sličnim onima iz vašeg telefona ili laptopa. One su u velikoj prednosti u odnosu na alternative kao što su one na bazi olova i kiseline, NiCd i NiMH. Li-ion baterije mogu da traju više od dve godine, a i mnogo duže ako se pravilno održavaju i pune. Ključne stvari o kojima treba voditi računa pri izboru baterija je njihov kapacitet(koji određuje koliko ćete preći za jedno punjenje), životni vek (broj ciklusa punjanje nakon koga baterija mora biti zamenjena) i vreme punjenja.

Točkovi, amortizeri i kočnice

Najjednostavniji električni trotineti imaju male, pune gume, namenjene vožnji po ravnom terenu. Neki od trotineta su opremljeni pneumatskim gumama, onim klasičnim sa unutrašnjom gumom ili tubeless gumama. Dimenzije točkova i visina gume utiču na vožnju – veći točkovi će vam pružiti bolji “klirens”, tj. veću udaljenost od zemlje, što će vožnju po neravninama i penjanje na ivičnjake učiniti lakšom. Vrsta guma je takođe važnja, pa ako planirate da sa vašim skuterom idete na “off-road” avanutre, izaberite onaj sa adekvatnim gumama. I amortizerima.

Amortizeri određuju koliko če udobna biti vaša vožnja, i kako će se trotinet ponašati na neravnom terenu. Najbolja opcija su amortizeri i na prednjem i na zadnjem točku, ali ovo je takođe i najskuplja varijanta.

Kočnice su svakako neophodne zbog bezbednosti, ali i ovde postoje različite opcije. Neke modeli imaju samo zadnju, neki samo prednju kočnicu, neki se oslanjaju na elektronsku kočnicu, dok na drugima možete naći i mehanička rešenja kao što su disk kočnice. U svakom slučaju, dobro proučite kakav kočioni sistem poseduje trotinet za koji ste zainteresovani, i informišite se kako se on pokazao na testovima i u stvarnom životu.

Teren i klima

Ako ste teški oko 90kg i vozite svoj električni trotinet po ravnom terenu, čak i oni najosnovniji modeli sa motorm od 250 W će biti u redu. Ako vam je potrebno knešto što može da savlada uzvišenja, potegne malo jače i ne ostavi vas na cedilu na zahtevnijem terenu, gledajte modele sa motorom snege 500W i jače. Klima i spoljašnja termperatura takođe utiču na to kako će se veš skuter ponašati. Ako živite u umerenoj klimi, gde nema mnogo kišnih i snežnih dana, možete odabrati bilo koji trotinet. U suprotnom, morate voditi računa o tome kako će se vaš električni trotinet ponašati po različitom vremenu. Elektronika kod većine skutera ima određenu zaštitu od vode, tako da ne bi trebalo da bude problema ako vas zatekne slaba kiša, ali u svakom slučaju trebe izbegavati vožnju električnim trotinetom kad aje baš mokro. Kada je suvo, električne trotinete možete koristiti tokom cele godine, mada će se učinak drastično smanjiti kada je ekstremno toplo ili ekstremno hladno.

Vaš budžet

Za vaš budžet bi svakako bilo najbolje da potrošite što manje, ali jednostavno je neizvodljivo kupiti dobar električni trotinet ispod 200€. Jednostavniji skuteri koji koštaju oko 300€ su dobra opcija ako vam treba nešto što će vam služiti za kratke vožnje po gradu i zabavu. Ako vam je potrebno pravo prevozno sredstvo morate bit spremni da izdvojite oko 500€, pa čak i do 1000€. Ali, na kupovinu električnog trotineta treba gledati kao na investiciju, jer ćete uštedeti dosta novca za gorivo, što će se svakako isplatiti na duže staze.

Kako rade električni skuteri?

Električni motor se pokreće zahvaljujući punjivoj bateriji. U zavisnosti od kapaciteta skuter može da pređe od 16 km do preko 60 km. Električni motor se može nalaziti unutar točka, prenoseći snagu i obrtaje na točak direktno, ili biti montiran na ram skutera, prenoseći snagu na točak na neki drugi način. Snaga motora u principu određuje koliko će brzo vaš skuter može da ide.

Pogledajte ovaj video da biste saznali kao se prave električni skuteri:

Prednosti električnih trotineta

Sa potrebom da se smanji potrošnja fosilnih goriva, porasla je je potreba za električnim skuterima. Vrlo je lako zamisliti ova mala, personalna električna vozila kao budućnost transporta u urbanim sredinama. Evo nekoliko razloga za to:

Brzi su

Ne, električni skuteri se ne kreću vrtoglavim brzinama, ali su brzi u smislu da ćete na njima svuda stiži brže nego peške, a često i brže nego autom jer su agilniji i mogu lako da se kreću kroz gradski saobraćaj čak i u vreme najvećeg špica. Ako vam treba nešto da stignete od autobuske stanice do radnog mesta, električni trotinet će pretvoriti 20 minuta brzog hoda u 5 minuta zabavne vožnje.

Pristupačni su

Iako u početku možda izgleda da električni trotineti nisu jeftini, iako su dosta jeftiniji od motora ili velikih skutera, ali oni vam mogu pomoći da uštedite. Kada vozite električni trotinet, štedite novac na gorivo, registraciju, osiguranje i ostale troškove koji obično idu uz vožnju automobila.

Smanjuju gužvu u saobraćaju

Prema istraživanju belgijske kompanije Transport and Mobility Leuven, kada bi samo 25% vozača zamenilo automobile skuterima, gužve u saobraćaju ne bi bilo. Što višer ljudi na skuterima, to bolje. Eto vaše prilike da budete deo rešenja, a ne problema.

Dobri su za okolinu

Zbog toga što koriste električnu energiju umesto fosilnih goriva, električni skuteri i trotineti ne emituju izduvne gasove koji zagađuju okolinu. U budućnosti će električna energija dolaziti pretežno iz obnovljivih izvora, kao što su vetrenjače ili hidroelektrane, tako da će električna vozila postati praktično potpuno ekološki način prevoza.

Praktični su

I udobni. Električni trotineti su veoma laki, neki se i sklapaju pa su lako prenosivi, što znači da nećete imati problema sa time gde da ih parkirate. Proizvođači se uglavnom trude da svoje skutere naprave prilagodljivim, što znači da mogu da se podešavaju da odgovaraju vozačima različite visine i težine. Određeni trotineti imaju u opciju da lako pričvrstite sedište ukoliko vam je potrebno. Takođe, većina trotinete ima neku vrstu amortizera koja ublažava vožnju po neravninama i čini je udobnijom.

Izgledaju zanimljivo

Bilo da vam se sviđaju ili ne, na izgled nekih električnih trotineta ne možete ostati ravnodušni. Zbog oštre konkurencije proizvođači se stalno trude da dodaju nešto novo i istaknu se upečatljivim dizajnom. Na tržištu električnih skutera možete videti sve – od električne vespe do onih koji podsećaju na starinske bicikle, do trotineta “terenaca” sa snažnim motorima koji zaista izgledaju potpuno nestvarno. Takođe, uz veliki broj dodataka skoro je pa nemoguće ne pronaći nešto što će vam se dopasti.

Možete da ih “parkirate” bilo gde

Sa porastom broja automobila, broj parking mesta se smanjuje, naročito ako živite u gradu sa puno stanovnika. U samom centru grada, uglavnom je nemoguće pronaći mesto za parkiranje, a da ne govorimo o tome da ne možete ni prići pešačkoj zoni. Sa električnim trotinetom nemate ovaj problem, jer ga možete parkirati praktično bilo gde.